23 Ekim 2015 Cuma

'Neyi, Neden Yapıyoruz?'

Düzenli okur,
Bir günü yaz bir günü kış gibi geçirdiğimiz günlerin dengesizliği yetmiyormuş gibi bir de memleket genel seçimlere gidiyor. Olsun, elinden geleni ardına koymasın evren, Halep ordaysa arşın burda!
**
Malum, anlam arayış yolculuğumun ikinci chapterındayım. Bu bölümde hareketi, eylemleri, kararları ve bunları tetikleyen duygu ve düşünceleri irdeleyecem bol bol. 

Sabah kahvelerimin yanına kurabiye niyetine, en meşhur TED konuşmalarından birini koyuyorum. Bugün izlediğim konuşmanın başlığı;
'Neyi, niye yapıyoruz?'

İlginç bi soru di mi? Hayatımızın her dakikası karar almakla ya da vermekle geçiyor. Mesela neden saçımızı uzatıyoruz, ya da kestiriyoruz? Neden İngilizce ya da Kürtçe öğreniyoruz? Neden para kazanmak istiyoruz? Neden sağa değil de sola sapıyoruz?

Konuşmayı yapan Tony Robbins, insan evladının 6 temel ihtiyacı olduğunu söylüyor: 
(Kabaca çevirerek aktarıyorum)
  1. Kesinlik: Evrensel bir ihtiyaç bu. Acıdan kaçmak ve zevki garantilemek için lazım. Herkes hayalkırıklıkları ve problemlerden kaçmak için katiyete ihtiyaç duyar. O çok sevdiğimiz restorana bi kez daha gitmemizin, o çok sevdiğimiz filmi bi kez daha izlemek isteyişimizin nedeni, tatmin garantisidir.
  2. Belirsizlik: Hayatta her konunun net ve belirlenmiş olduğunu düşünün bir an. Bugünden itibaren, ne giyeceğiniz, ne içeceğiniz, ne yazacağınız, kimi öpeceğiniz, kaç para kazanacağınız, hangi şehre gideceğiniz gün be gün an be an planlanmış olsun. Nasıl hissederdiniz? Ben şöyle hissederdim: İMMMDAAAAAATT!!!!!!  :) Çünkü bu kadar kesinlik beni boğar. Ceza evinde gibi hissederim kendimi. Hayat dediğin sürprizlerle renklenir. Bunun için de belirsizliğe ihtiyaç duyarız. Robbins diyor ki, o çok sevdiğimiz filmi tekrar izlerken, üzerinden yeterince zaman geçmiş olmasını ve filmin bi kısmını unutmuş olmayı umut ederiz. Bilinmezlik, çeşitlilik ve yeni bir uyarı lazımdır hepimize.
  3. Önem: Herkes, özel, özgün ve önemli hissetme ihtiyacı duyar. Bunu, çok para kazanarak, çok dövme yaptırarak hatta şiddet uygulayarak yapabiliriz. Örneğin, A kişisi, bir silah doğrultsa B er kişisine, A kişisi B er kişisinin hayatındaki en önemli insan olur bir anda di mi?  Önemli hissetmenin milyonlarca farklı yolu var ve her insan farklı bir metot izliyor buna ulaşmak için.
  4. Bağlantı kurmak&Aşk: Hepimize lazım. Çoğumuz aşktan korktuğumuz için onun yerine bağlantılar kurmayı tercih edebiliyoruz. Aşık olursak inciniriz diye korkuyoruz. Duygusal ilişkisinde incinmiş olanlar elini kaldırsın litfeng! Ama kabul edelim buna ihtiyacımız var.  Samimiyet kurarak, arkadaş kazanarak, dua ederek, ister doğada yürüyerek ister bir köpek besleyerek olsun, aşık olmak ve bağlantıda olmak görmezden gelinemez bir gereksinim.
Bu dört madde, karakter gereksinimleriydi, son ikisi, ruha ait. Burası işte, tamamlanmayı gerçekleştirdiğimiz yer. İlk dördünü öyle ya da böyle elde ediyoruz fakat derin tatmini, bütün hissetmeyi sağlamıyorlar. Ammaaa, şunlar zurnanın zırt dediği hususlar:
  1. Büyüme: Büyümek zorundayız.(Konuşma İngilizce ve ben kendime not alırken bunu büyük harflerle GROW diye yazmışım) Bir ilişki eğer büyümüyorsa, bir ticari yatırım büyümüyorsa, sen büyümüyorsan ne kadar para kazandığının, kaç arkadaşın olduğunun, kaç kişinin seni sevdiğinin bir önemi yoktur. Kavrayışımızı, kapasitemizi, kabiliyetlerimizi genişletmeye mecburuz.
  2. Kendimizin ötesinde bir amaca katkıda bulunmak: Kendimiz dışında birilerine yardım ve hizmet etmeye odaklanmak ve başkalarına destek sunmak.
Evet okur, benim için acı verici olan mı komik olan mı demeliyim bilmiyorum ama bu en önemli son ikinin hayatım boyunca farkındaymışım. Yani hiç bir yere tam uyamayışımın, her şeye (kader dahil) direnç gösterişimin, bitmek bilmez bir değiştirme ihtiyacımın temelinde bu farkında olmadığım, farkında olma hali varmış.
Adam çok hızlı konuştuğu için, hızla not aldım. Yoksa el yazım mikkemmeldir yani :)

Videoyu izlerken, yukarıda da bahsetmiştim GROW diye kocaman harflerle yazmışım, büyüme maddesini. Burası çok önemli çünkü, yukarıdaki 6 maddenin her insan için sıralaması farklı.
Benim ilk altım şöyle:
  1. Büyümek,
  2. Kendimin ötesinde bir amaca katkıda bulunmak,
  3. Belirsizlik,
  4. Aşk ve bağlantı kurmak,
  5. Önem,
  6. Kesinlik
(Aslında benim için ilk dördü 1 numara, önem 2, kesinlik 3 :)

Şimdi sıra sende, okur!
  • Sen, bu altı ihtiyaçtan hangisine en çok odaklanıyorsun?
  • Bunlara ulaşmak için (iyi ya da kötü) hangi yollara başvuruyorsun? Örneğin, ilişkinde, işinde, beslenme şeklinde, ezgersiz planında.
  • Büyümek ve kendin dışında bir şeylere katkıda bulunabilmek için neler yapabilirsin?


Soruları, Tony Robbins'in sitesinden aldım:

Videoyu izlemek isteyenler dıklasın. 
tavsiye ederim,
kuvvetle,
d




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder