29 Eylül 2014 Pazartesi

'Okullar Yaratıcılığı Öldürüyor'

Aşağıdaki yazıyı, yine aşağıdaki yirmi dakikalık olağanüstü güzel ve önemli konuşmadan alıntıladım.
Bana göre bütün çocuklar inanılmaz yeteneklere sahiptir ve bizler onları harcıyoruz, hem de acımasızca! Geçenlerde harika bir hikaye duydum. Normalde resim derslerinde öğretmene ya da anlatılana ilgi göstermeyen altı yaşında bir kız çocuğu, bir gün tüm dikkatini önündeki resme vermiş. Öğretmeni çok şaşırmış, kıza doğru yaklaşmış. "Ne çiziyorsun?" demiş. "Tanrı'nın resmini çiziyorum" diye cevap vermiş kız da. "Ama kimse Tanrı'nın nasıl göründüğünü bilmiyor ki!" "Problem değil, bir dakika içinde öğrenecekler!"

Çocuklar yanlış yapmaktan korkmuyorlar.
Eğer yanlış yapmaya hazırlıklı değilseniz hiç bir zaman orjinal bir şey bulamazsınız. Çoğu çocuk yetişkin olduğunda bu kapasitesini yitiriyor. Yanlış yapmaktan korkar hale geliyor. Picasso, "Tüm çocuklar sanatçı olarak doğarlar" demiş. Problem büyüdüğümüzde de sanatçı olarak kalabilmekte.
Şu anki eğitim sistemimiz, akademik yetenekler göz önünde bulundurularak dizayn edilmiştir. Ve bunun böyle olmasının bir sebebi vardır. Bütün sistem, 19. yy'dan önce, dünya çapında, ortalıkta herhangi bir eğitim sistemi yokken ortaya çıktı. Ve dahası endüstrileşmenin ihtiyacını karşılamak üzerine oluşturuldu. Bu yüzden dersler arası hiyerarşinin temelinde iki şey var:
1. İş sahası için en faydalı konular en tepede yer alacak (matematik, fen vs). Hatta bu yüzden büyük ihtimalle siz de okuldayken, eğer böyle devam ederseniz bir işe sahip olamayacağınız söylenerek hoşlandığınız şeylerden uzaklaştırıldınız. Öyle değil mi? 'Müzikle uğraşma, müzisyen olmayacaksın; resim yapma, ressam olmayacaksin.'
Fakat şimdi görüyoruz ki bu, büyük bir yanılgı. Bütün dünya köklü bir değişim girdabına girdi.
2. Zeka algımızı domine eden: akademik yetenek. Çünkü, sistemi üniversiteler dizayn etti. Eğer tüm dünyadaki eğitim sistemlerini düşünürseniz, eğitim, öğrencileri üniversiteye hazırlayan bir süreçten öte bir anlam taşımamaktadır.
Ve sonuç olarak bir çok yetenekli, zeki, yaratıcı insan, aslında öyle olmadıklarını düşünüyor. Çünkü okulda, iyi oldukları şeylere değer verilmiyor ya da daha fenası küçümseniyor.
Ken Robinson





Haftanın raporu:
  • kariyer.net hesabımı sildim
  • bundan sonra t-shirt ütülememeye karar verdim
  • garanti bankasında kayıtlı, üç yıl önceki iş adresimi sildirdim
  • ilk defa best of abba dinledim, süper!
  • yabancı dil okullarını listeledim, sesli cv oluşturup, hepsine mail attım (henüz arayan yok :)
  • kadıköy aziz berker kütüphanesine üye oldum. Kimlik fotokopisi yeterli. Resmen bir cep kütüphanesi!!!
  • uzun zamandan beri ilk kez haydarpaşa garını gezdim, hasret giderdim
  • tırmanış merkezi (merkez dediysem kıç kadar bir yerdi :) gezdim
  • arkadaşım Iş, bana ücretsiz bir laptop ayarladı!
  • uzun zamandan beri ilk kez şalvar giydim
  • eşimin evlilik teklif ederken verdiği yüzüğü taktım
    ilk defa

2 yorum:

  1. Süper fikir ! Şimdi ilham aldım senden benzeri listeyle peşinden geliyorum =) Kariyernet favori hamle olmuş !

    YanıtlaSil